2017

Dagen före nyårsdagen!

30/12 2017

Snart skall vi börja skriva 2018! Ta det lugnt med raketerna! Sjukhuset har tillräckligt att göra!

Gott nytt år!

Dagen före doppar-dagen!

23/12 2017

Den längsta dagen för barnen är här! och den jäktigaste för föräldrarna! Men glöm ej att njuta av julen också! Jag önskar alla en riktig GOD JUL!

Ps glöm ej att man skall även vara snäll efter julen!

Snön är här!

18/12 2017

Nu har den första snön kommit till Påarp. Jag hoppas att alla tar chansen och spenderar lite tid utomhus och inte bara stressar inför julen. Eftersom vi är fastighetsägare har vi ansvaret för snöskottningen runt scoutlokalen så därför Ett stort tack till de ledare som hjälper till med snö-jouren på scoutlokalen!

Julavslutning utomhus!

9/12 2017

Julavslutning utomhus går det? Ja visst! Anledningen till att vi har avslutningen utomhus är på grund av att det ej finns lokaler som rymmer hela scoutkåren i Påarp. (Vi är 155 st medlemmar) I år var vi ca 100 st medlemmar som samlades vi kullarna mellan Flybjärsvägen och Lokvägen. Det lektes, pysslades, grillades korv och dansades runt granen precis som en vanlig julfest. Även tomten hittade hit. Ett stort TACK till alla ledare och utmanare för det fina programmet. Ett stort BRAVO till alla scouter som deltog i varma och smutståliga kläder. Nu tar alla ledare och scouter ett välbehövligt jullov från scouterna och vi startar igen vecka 3 med nya spännande program. Styrelsen har lite små jobb kvar då julförsäljningar, lotterier och andra försäljningar skall sammanställas och ligga till grund för nästkommande år. Styrelsen skall också finplanera ledarnas planeringshelg i Januari, sedan skall även de ta ledigt för julen.

Kommer tomten i år?

28/11 2017

Då var årets sista kårmöte avslutat och dags att invänta tomten! ah inte riktigt än! Avdelningarna har sina julavslutningar och den 9/12 kl 10-13 samlas hela scoutkåren vid kullarna och har en julavslutning tillsammans. Sedan tar ledarna ett välförtjänt jullov och återkommer till scoutlokalen vecka 3. Jag vet att tomten kommer med en julklapp till alla ledare, assistenter och funktionärer i år. Utan deras hjälp hade scoutkåren inte fungerat. TACK. Kåren är just nu inne i julrushen där julförsäljningen, julmarknaden och jullotteriet avlöser varandra. Detta är nödvändigt för att vi skall kunna satsa på våra duktiga scouter. Tack till alla som köper något av oss.

En gång scout alltid scout!

23/11 2017

Ett talesätt i scouterna säger att ”En gång scout alltid scout”! Det stämmer oftast in på personer som någon gång i sitt liv varit scout eller scoutledare. I dagarna har vi blivit informerad om att en kär gammal scoutledare har avlidit, Thore Alkefelt. Thore var aktiv scoutledare under 70 talet och då främst på junioravdelningen (Upptäckarscouterna). Thore var ledaren alla barnen ville krama och busa med. Han stod alltid på den svage scoutens sida och tog alltid hand om de s.k. problembarnen. Det var under en tid då ADHD bland annat inte var upptäckt. Han såg alltid det goda i barnen och startade insamlingar till scouter som inte hade råd eller hade svåra sociala förhållande. Att arbeta tillsammans med Thore gjorde att man oftast fick ett gott skratt. Thore var en person med många idéer men som vi andra fick genomföra. Vi som upplevt Thores matkonst kan bara konstatera att ingen! kunde göra havregrynsgröt som han! (innehöll bland annat smör och mjölk) På ett läger stod det på menyn friterade bananer och glass! Snacka om att barnen var nöjda på det lägret. Hans hjärta bultade alltid för scouterna efter att han hade slutat som scoutledare. In i det sista undrade han alltid hur det var på scouterna och vad vi gjorde. Ett bra sätt att minnas Thore är att sätta in en slant på Påarps Scoutkårs fond bg 5028-8919 istället för blommor.

Växtvärk?

19/10 2017

Visst är det kul att vara många på scoutmötena! Kåren har växt och är vid skrivande stund 155st medlemmar. Kul att så många vill vara med i scouterna i Påarp. Är det bara positivt? Nej, det vore att stoppa huvudet i sanden. Det kräver många ledare, ett samspelt funktionärsteam, stora lokaler, mer avdelningsmaterial, mer lägermaterial, mer utgifter inom utbildning och expeditionsavgifter osv. Vi jobbar hårt med att komma ifatt medlemsutvecklingen då det gäller alla dessa punkter. Vi är inte där än men vårt mål är att fortsätta att utveckla kåren och dess medlemmar. Just nu är vi några ledare kort på Spåraravdelningen och skulle behöva fler händer! Just nu använder vi medlemmar ur ledarpoolen men är du intresserad av att hjälpa till så hör av dig. Just nu är kåren inne i en period av läger och hajker. mer om dessa kan man följa på vår Facebook-sida.

Utflykt med Upptäckarscouterna!

7/10 2017

Ibland händer det att en ledare blir sjuk, behöver jobba eller av någon annan orsak inte kan vara med på ett scoutmöte. Vi har en ledarpool av ledare som ej kan deltaga varje vecka på avdelningsmötena p.g.a. av arbete eller andra orsaker. De hjälper till vid akuta situationer. Så idag ryckte Wesse och jag ut på upptäckarnas utflykt till Fredriksdal. Vi samlades vid scoutlokalen där ett 10 tal upptäckare mötte upp. På Fredriksdal gick vi en tipspromenad med ett 20 tal frågor om djur och natur. Lite kluriga frågor men barnen klarade de flesta. Efter rundvandringen kom matsäcken väl till pass. Pastasallad stod på mångas meny. Mätta och belåtna startade den fria leken i trollskogen. Tiden bara rann i väg. Det var ingen som brydde sig om att det regnade! Man blir mycket imponerad av att scouter är ett tåligt släkte! Efter 3 timmar på Fredriksdal styrde vi färden hem! Ett stort TACK till alla upptäckarscouter för en härlig dag tillsammans! Är du som förälder sugen på att hjälpa till med sådana här punktinsatser så hör av dig! det finns plats för alla inom scouting.

Lokal överenskommelse = ett djupare samarbete!

30/9 2017

Den 27/9 firade kommunen och ett 60 tal föreningen att man kommit fram till en lokal överenskommelse på Rådhuset. Men vart var de andra scoutkårerna i kommun? Åtagandet från föreningarna är inte svåra utan står i linje med scoutrörelsen ideologi. Vår förhoppning är att samarbetet mellan kommunen och föreningar blir tydligare och enligt föreningarnas önskemål om hjälp både praktiskt och ekonomiskt! Tiden får utvisa om det blir bättre samarbete. Terminen är nu i full gång och hajker och lägerna duggar tätt nu. Kåren är nu 148 st medlemmar registrerade och fler är på gång! Vi har inte varit så många sedan 1970 talet. Det är glädjande men har också gett oss nya problem. Utrymmet börjar bli trångt för oss. Det kräver god planering på de stora avdelningar samt de dagar vi kör 2 avdelningar. Ledarbehovet har ökat, vår ledarpool kommer att få fler samtal om hjälp. I vår ledarpool finns ledare som ej kan ställa upp varje vecka på grund av exempelvis sitt jobb. Förhoppningsvis finns det föräldrar som kan tänka sig att hjälpa till!

En ny generation skall fortsätta byggandet av Påarps Scoutkår!

19/9 2017

Allting har en ände men korven har två! Ja så kan man summera gårdagens kårstämma. I går valde kåren olika personer till olika uppdrag i kåren. Kåren har en stabil funktionärsgrupp men kåren har växt (troligen närmar vi oss 150 medlemmar) och vi skulle behöva hjälp med fler ledare. Hör gärna av dig och bli en del i ett fantastiskt gäng. Igår meddelade jag också att 2017/2018 blir mitt sista som ordförande efter 13 år. Man borde kanske införa mandatperioder inom scouting?! Max 2×4år? Dags att den yngre generationen fortsätter byggandet av Nordvästra Skånes bästa scoutkår. Och jag tror att den nya generationen är redo att axla ett större ansvar nu. Med nästan 20 st utmanare ser framtiden ljus ut. Vi äldre kommer givetvis finnas med men med en stöttande roll. Kåren klubbade också igenom en medlemsavgiftshöjning med 25kr 2018/2019. Budgeten för 2017/2018 klubbades också och med den hoppas vi att vi kan spara lite pengar till nästa renovering. Vi kommer givetvis att satsa på våra ungdomar för det förtjänar de. Glöm ej att beställa toapapper/hushållspapper! Man vet inte när man behöver det som bäst!

Vi Siktar högt!

1/9 2017

Nu är scoutterminen igång på riktigt! Alla avdelningar har haft sitt första möte och nästan alla medlemmar från i våras har hittat tillbaka. Jättekul! Vi hälsar också de nya bäverscouterna hjärtligt välkomna i Påarps Scoutkår. Det mest positiva är att utmanaravdelningen är riktigt stor! 17 st utmanare och eventuellt fler på G. Det bådar gott för framtiden då vi hoppas att några av dem tar steget upp som ledare. Vårt ända bekymmer är att spårar avdelningen har blivit så stor att scoutlokalen nästan har blivit för liten. Terminsprogrammen finns snart på hemsidan och av vad jag har sett så blir det en spännande höst. I September har vi vårt årsmöte (kårstämma) då vi kommer att välja funktionärerna och lägga en budget. Kanske det dyker upp fler nyheter på stämman, den som kommer får se! Styrelsen planerar just nu en ledarvårdsaktivitet (inklusive assistenter) i januari 2018. mer om detta senare.

Tiden går men scouting består!

23/8 2017

Oj vad tiden rusar iväg just nu! Alla ledare och utmanare träffades i lördags för att planera kårens gemensamma aktiviteter. Att få tillräckligt med ledare på de olika avdelningarna är ett stort pussel. Många jobbar skift och många har andra intressen som man måste ta hänsyn till. Varje år gör vi en beräkning på hur stora avdelningarna kan bli beräknat på fjor årets medlemslista. Vi vet dock att de barn som bytar avdelning ibland väljer ett annat fritidsintresse istället och att det tillkommer barn som får en dag ledigt då deras fritidsintresse också bytar dag. Därför utgår vi från när våra ledare kan och inte när andra fritidsintressen har sina möten. Vårt mål är att alltid vara 1 ledare per 5:e scout. Detta tror jag att vi skall klara även i år. I söndags var det hembygdsdag och scoutkåren ställde ut med bilder från sommarens olika aktiviteter. Vi grillade korv och sålde popcorn. hembygdsdagen är ett bra tillfälle för scoutkåren att träffa äldre som har varit scout i kåren på den gamla goda tiden. Det kom en f.d. ledare och lämnade 7 kassetter diabilder från handikapp-lägren. Jag tror att det blir en bildkväll när mörkret faller på. Till alla scouter, Glöm ej att terminsstart sker vecka 35!

Äntligen hemma i den gråa vardagen!

12/8 2017

Efter en 14 dagars resa tillsammans med 22 st andra scoutmedlemmar från Påarps Scoutkår är vi äntligen tillbaka i den gråa vardagen. Detta var mitt 7:e Acanac och förmodligen? det sista som ansvarig gruppledare. (eller reseledare) Det är dags att det yngre gardet visar vägen och tar sitt ansvar för kommande resor. Personligen tyckte jag att vår logistik fungerade fantastiskt. Transporterna till och från de olika platserna fungerade över förväntan. Våra ungdomar erbjöds ett varierande utbud av aktiviteter allt från bad, shopping, sevärda platser och möjlighet till egna upptäckter. Att klara sig på egen hand är också en del av scoututbildningen. Att sedan åka till ett läger med 23000 scouter är en upplevelse i sig. I vanliga fall då temperaturen är 23-24 C är det inga problem att genomföra scoutaktiviteter men när temperaturen är 39 C i skuggan börjar ens kropp och hjärna att uppträda annorlunda. Man blir matt och lättirriterad och får nästan hallucinationer. Man funderar på mat, iskallt vatten, skugga och swimmingpooler. Värst är det dag 4 av någon konstig anledning. Är man ny som scout eller ledare kan man bete sig väldigt konstigt. Lägret var som vanligt: ingen översättning, organiserad kaos, mat-kaos, stenigt under liggunderlaget men en helt fantastisk upplevelse med glada och sjungande Portugiser. Ett STORT bravo skall alla svenska deltagare ha då de överlevde utryckningen i stekande sol och oändliga köer och ett evigt väntande på bussen. Ett STORT bravo också för ert tålamod (när det Portugisiska kaoset var som störst) under lägret. Det var väldigt Osvenskt tyckte en Portugis, kanske hade han rätt. Under nästan samma tid åkte ett gäng till Rinkaby för att deltaga på den nationella jamboreen. Här fanns även möjlighet till att knyta några nya kontakter och uppleva scouting på ett mer traditionellt sätt. Av bilder som finns på kårens Facebooksida ser alla ut att trivas. Allt om de olika sommaräventyren kan man få en glimt av på hembygdsdagen den 20/8. Dagen innan, alltså den 19/8 träffas alla ledare för att bestämma vilka dagar respektive avdelning skall ha. Vi publicerar det på vår hemsida när vi vet.

Positivt men ändå negativt.

7/6 2017

Visst kan siffror var kul! Man kan till exempel få ett positivt bokslut men egentligen borde det vara negativt. Årets bokslut är gjord och vi gjorde en slutspurt som hette duga. Många fonder, kommunbidrag och många fodringar drevs in de sista dagarna. Detta gjorde att vår bokslut slutade med plus på 1500kr. Men egentligen borde det vara ett minus på 15000kr då några betalade in jamboreeavgifter plus att kommunen betalade ut höstens hyresbidrag förtidigt. det man kan utläsa av bokslutet är att vi satsade 60 000kr extra utöver budgeten på arrangemang (läger, scouternas dag, utflykter osv), vi skickade många fler på kurser än vi fick kursbidrag för. Utbildning är alltid bra. Vi har kunnat satsa på utrustningen som budgeterat, kunnat betala av det sista på vårt lån, satsa lite på en renovering av förrådet. På den negativa sidan är vår expeditionskostnader som har skjutit i höjden pga. av bland annat mobiltelefonabonnemanget som är kopplat till Swish plus att vi tyvärr har fått skicka ut påminnelser till medlemmar som ej betalt sina lägeravgifter trots att man har fått fakturan via mejl. Men i det stora hela följer vi vår budget bra. Lagningen av vår vattenskada är klar. Vi passade på att byta alla rör från gatan och in till vattenmätare. Vi passade också på att dränera och laga putsen. Förhoppningsvis klarar detta sig i överskådlig tid. Dock gjorde detta att vår vidare renovering får stå still ett litet tag, åtminstone till vi har samlat in nya medel. Nu önskar jag alla en skön sommar samt glöm inte att följa oss på Facebook då några åker till Portugal och några till Rinkaby på läger.

 

Siffrorna  vänder neråt!

13/6 2017

Att driva en scoutkår är som att driva ett mindre företag med den skillnaden att den ekonomiska vinsten inte är lika viktig. Målet med ekonomin i en scoutkår bör vara +-0. Målet i Påarps Scoutkår är att ge barn och ungdomar en värdefull fritidssysselsättning till en rimlig peng. Kåren har satsat ca 20 000 kr extra i år på läger, scouternas dag och andra arrangemang. Kåren har också sökt ur många fonder till de som skall åka till Portugal och därmed kunnat hålla priset nere. Budgetmässigt ligger vi just nu ca 12000kr back. Men det är det värt eftersom vi satsar extra på våra duktiga ungdomar. Ordförande och kassören kommer att summera bokslutet i slutet av månaden och då presentera det. Jag vill påminna alla om att följa sommarens äventyr på Facebook. Tyvärr drabbades vi av en vattenläcka då NSVA skulle byta vattenmätare så vi måste byta rören från avstängningen i gatan till huset. Tyvärr en kostsam sak som kommer att drabba nästa års budget och renovering. Förhoppningsvis skall det inte drabba våra ungdomars aktiviteter.

En stor applåd

17/5 2017

Snart har ännu en termin gått och vi skall applådera alla ledare som ställer upp i vått och torrt! Utan deras drivkraft hade inte scoutkåren vuxit till distriktets största. Tack vare ett stort engagemang och med ett bra program trivs barnen hos oss. Snart är terminen över och en del ledare får vila sig över sommaren. Ladda batterierna och kanske bara ta det lugnt. Vissa åker på jamboreen i Rinkaby och några åker till Portugal för att deltaga i deras förbundsläger. Kårens planering sker den 19/8 och efter den bestäms vilka dagar respektive avdelning skall ha och vilka ledare det blir. Vår förhoppning är att terminsstart sker vecka 35 eller 36. Läs mer om terminsstarten på vår hemsida. Styrelsen håller som bäst med avsluta bokföringen 2016/17 samt att planera inför höstterminen och dess nya budgetår. Målet är att vi skall fortsätta att satsa långsiktigt på vår scoutlokal. Vi vill ha en driftsäker och en bra scoutlokal för vår verksamhet. Vi kommer även att satsa på våra ungdomar och deras aktiviteter. Men nu håller vi tummarna för att det skall bli bra väder till vårlägret. Följ gärna oss på Facebook.

Sköna Maj välkommen!

1/5 2017

Vilken avslutning av april månad! Nytt publikrekord på Valborgsfirandet! Kan där ha varit 700-800 personer? I härligt väder vandrade ett 60 tal scouter och fotbollsspelare med facklor plus ett 20 tal övriga från scoutlokalen till kullarna mellan Lokvägen/Flybjärsvägen. Att gå med facklor är både mysigt och farligt. Tyvärr brände sig någon som för ett ögonblick tappade koncentrationen. Med körsång och vårtal välkomnades våren. Utmanarna stod för korvgrillningen samt reklamutdelningen. Ett stort BRAVO till alla utmanare som hjälpte till med allt från tältuppsättning och godisregnet. Lotterna som säljs för att kunna fira nästa års valborg såldes slut. Det är ingen av de arrangerande föreningar som får behålla vinsten på lotteriet utan det går till den gemensamma kassan. Nu blickar vi framåt in i Maj månad. Det är avdelningsläger för spårarscouterna och upptäckarscouterna med ett besök på Skånes Djurpark. Snart är det dags för vårlägret på Sonnarp. Ett distrikts-läger med över 1100 st deltagare. Det blir brouppgifter innan varje avdelning har terminsavslutningar och sedan väntar sommarläger.

Malmö 22 april+

Scouternas dag x 2

23/4 2017

En riktig scouthelg! 2 st scouternas dag på samma helg! Den 22 april åkte 30 st väldigt tidigt på morgonen till Malmö för att deltaga i scouternas dag. Scouternas dag är en tävling för alla kårer i Skåne. Då tävlar man från Bäverscouterna till Äventyrsscouterna. Tävlingen äger rum i slottsparken i centrala Malmö och den sker runt dammen. Trots en väldigt kylig morgon var det ingen som gnällde. Tävlingarna blev väldigt lärorika för scouterna och alla kämpade väl! Efter tävlingen tog bussen oss hem och det var några som passade på att ta en liten tupplur. Bra kämpat alla! Scouternas dag nr 2 inträffade den 23/4 i Välluvs kyrka då vi firade St Georg. St Georg firas av alla scouter i hela världen. Alla avdelningar delade ut märken samt att en del ledare fick sina förtjänstmärken. Ett stort Grattis till Magdalena Norén för sitt stora förtjänstmärke i Guld efter 30 år som ledare. Ett stort GRATTIS till Christian Johansson som tilldelade Guldkorset för sitt hjältedåd då han räddade en person ur ett eldhav med risk för sin egen säkerhet. Det var första gången i kårens historia detta märke delades ut! Till årets scout utsågs Viggo Holst, Grattis. Kåren arrangerade också DST (distriktsstämma) i Höganäs. Ett stort bravo till alla som ställde upp och genomförde det. Nu laddar vi batterierna inför Valborgsfirande och Vårlägret.

Långfredag = Storstädning!

14/4

Äntligen långfredag! I Påarps Scoutkår är långfredag lika med storstädning av scoutlokalen! Vi städar, fixar och kollar över vad som behöver införskaffas och det behövs! I år var vi ett 20 tal utmanare, ledare och funktionärer som deltog. Jättekul att så många utmanare deltog för då vet vi att denna 35 åriga tradition kan fortsätta några år till. Kul är också att äldre scoutledare som ej bor på orten dyker upp för de vet att vi är på scoutlokalen denna dag. Ett stort TACK till alla som deltog i årets storstädning!

April April!

Den 5/4

Snart Påsk och med den medföljer ett påsklov. April är oftast den mest aktiva scoutmånad med mängder av aktiviteter. Det är avdelningsläger, långfredagsstädning, Scouternas dag, arrangera distriktsstämma, St Georg, ren stad, Valborgsfirande osv Det är med andra ord gasen i botten! Vi har avslutat påskförsäljningen (bara utlämningen kvar) med ett bra resultat (ca 7000kr i vinst) och ett stort tack till alla försäljare och till Angelica för ett strålande arbete! Detta gör att vi kan bjuda våra scouter på en heldag i Malmö på scouternas dag den 22/4. Vi kan också konstatera att medlemsantalet ligger stabilt på 135 medlemmar vilket är positivt. Det har också varit en kårordförandeträff i Höganäs där vi har deltagit. Här samlades 14 kårer av 35st för att diskutera vad distriktet skall syssla med i framtiden. Vår (Påarps Scoutkårs) syn är att man skall slå samman de 3 distrikten för att få en stark organisation. Sedan anser vi att distriktet skall sköta utbildningen, ansvara för anläggningarna och arrangemangen och med hjälp av scoutkonsulenterna ha koll på hur de olika scoutkårerna mår. Nu är det snart påsklov och med den en välbehövlig paus. GLAD PÅSK alla medlemmar.

Vårkänslor

Den 12/3

Snön har töat bort och vårblommorna kommer upp ur jorden! Visst är det en skön känsla när vårsolen värmer. Vårstädningen är på gång i scoutlokalen. Först ut var utmanarna som röjde på sitt rum, snyggt. På långfredagen är det storstädning av hela scoutlokalen med start kl 9. Detta är en tradition som är över 35 år gammal där alla ledare, utmanare och funktionärer träffas på scoutlokalen och städar på ställen som aldrig annars blir städade. Under dagen fikar vi och umgås och i bland njuter av vårsolen. Påarps Scoutkår kommer även i år att bjuda sina medlemmar på en resa till Malmö för att deltaga på Scouternas dag i slottsparken. Resan och deltagandet kostar inget! Du skall ta med kläder efter väder och en matsäck för dagen. Observera att anmälan är bindande och om du uteblir kommer vi fakturera dig 50kr som ersättning för bussen och anmälningsavgiften. Glöm inte och anmäl dig via hemsidan.

Thinkingday

Den 22/2 2017

Nu har kåren firat Thinkingday för de barn som var hemma under sportlovet. En liten tapper skara var ute i blåsvädret och tävlade och temat var indianer. Strongt jobbat alla! Efter Thinkingday-firandet hade vi vårt månadsmöte med information om kommande arrangemang. Den stora planeringen är nu att arrangera DST (distriktsstämman) och scouternas dag i Malmö. Mer om detta lite senare. Vi kommer också i veckan dra igång vår Påskförsäljning med många nyheter.

Störst!

Den 14/2 2017

Grattis alla medlemmar i Påarps Scoutkår! Nu är vi nummer ett i Nordvästra Skånes Scoutdistrikt då det gäller medlemsantalet. Under 2016 var vi 151 medlemmar. Näst största kår var Råå Sjöscoutkår på 138 medlemmar. Visst är det positivt att vi är många medlemmar men beklämmande att större samhällen som Örkelljunga, Höganäs, Landskrona och Helsingborg inte är fler. Snön har kommit och tefaten har kommit fram och vi vill påminna alla scouter att klä på sig ordentligt för det kan hända att man tar en tur till tefatsbacken på ett avdelningsmöte. Snart är det också sportlov och för de som är hemma erbjuder vi som vanligt Thinkingday. Det blir utomhus den 22/2 eftersom vi är många medlemmar. Men det kommer att bli spännande kan jag redan nu utlova. Styrelsen börjar nu planera inför framtiden och vad som skall ske med scoutlokalen. Vi kommer att göra en åtgärdsplan med tre stora byggfaser och ett långtidsschema för underhållet. Detta för att trygga framtiden i vår scoutlokal. Mer om detta kommer senare. Kåren är också inne i planeringsfaser inför Vårläger, Jamboreen och Portugallägret. Det kommer att bli en spännande vår med ett späckat program framför allt i April! Så boka redan nu in alla dagarna. (titta i scoutkalendern)

Nu tar vi nya tag!

Den 2/2 2017

Då var årets först kårmöte avklarat och en hel del nyheter finns att berätta om. Bland annat att kåren kommer att deltaga med ett 15 tal på jamboreen på Rinkaby i sommar. Kåren kommer åka till Malmö den 22/4 för att deltaga i scouternas dag. Dagen efter firar vi St Georg i Välluvs kyrka. Kåren har fått scoutlokalen genomgången av en brandingenjör i vårt arbete med att göra scoutlokalen säkrare. Kåren kommer också att under våren att planera inför nästa renovering av scoutlokalen då vårt lån på taket går ut i mars. Scoutterminen är nu i full gång och avdelningarnas program finner du på respektive avdelningssida. Kåren kommer också att arrangera ett utomhusläger för spårarscouterna då det stod högst på deras önskelista. Vårt förråd skall också färdigställas denna helgen vilket kommer göra att vårt material får sin egen plats. Kåren planerar just nu vårt Thinkingday-firande och vår Påskförsäljning samt distriktsstämman som vi skall stå värd för. Med andra ord så händer det mycket i Påarps Scoutkår. Följ oss på Facebook för det senaste nyheterna.

vuur07[1]

Nytt Scoutår!

Den 19/1 2017

Nu är vi äntligen igång med en ny scouttermin. Den 14/1 samlades ett 25 tal ledare och assistenter för att planera vårterminen. Vi gjorde även en tillbakablick på 2016 och hur det hade fungerat. Vi konstaterade att spårarscouterna hade haft det tufft att genomföra sitt program och vi beslutade därför att en extra ledare skall närvara på mötena. Detta för att säkerställa scoutkårens mål med bra verksamhet för barn och ungdomar. Vi fick även besök av vår scoutkonsulent Anton Nilsson som gav våra nya scoutledare lite tips och idéer. En mycket givande dag med många ny idéer och tankar. Kåren kommer att åka på scouternas dag i Malmö, som vi gjorde i fjor. Det blir läger och en massa aktiviteter under våren. Kåren kommer även stå värd för distriktsstämman. Gå in på respektive avdelning och studera terminsprogrammen. Vi behöver hjälp på spårarscouterna och är du sugen att bli hjälpledare, hör av dig till mig eller till avdelningsledarna. Kåren kommer även att erbjuda äventyrsscouterna och utmanare att få åka på den nationella jamboreen på Rinkaby. Anmälningslappar kommer inom kort.