2016

31/12 2016

Nu är det snart ett nytt scout År!

vw081

Gott nytt år!

23/12 2016

Nu kan tomten komma!

kerstman101

Nu väntar jag bara på tomten!

God Jul Alla medlemmar!

 

19/12 2016

Dan före dan före dan osv

8814

Nu är granen på plats och den riktiga julstämningen börjar infinna sig. Avdelningsarbetet vilar sig och styrelsen börjar trappa ner sitt arbete. I år beslutade vi att inte sälja julgranar utanför scoutlokalen efter 16 långa år pga att lönsamheten var för låg i jämförelse med tiden som lades ner. Kåren har haft ett sedvanligt jullotteri som var lite större och sin julförsäljning. Glädjande är att lotteriet tog slut samt att julförsäljningen har ökat. Vi kommer med stor sannolikhet att ta igen det vi har förlorat på julgransförsäljningen genom ökad jul och Påskförsäljning samt större lotteri till jul och påsk. Ser vi budgetmässigt ligger vi lite efter pga av slarv från vår riksorganisation som har delat ut för mycket pengar (medlemsavgifterna) till oss som nu skall betalas tillbaka samt att vi har satsat på utbildningar och arrangemang för våra scouter. Men att satsa på våra ledare och scouter är ju en satsning på framtiden. Nu väntar vi bara på tomten! och jag vet att han kommer till alla scouter i Påarps Scoutkår för att alla har varit extremt duktiga och snälla i år! hohohoho!!!!!!

4/12 2016

Vilken uppslutning!

images

Att fira en julavslutning utomhus går det? Jo men visst! Idag samlades minst 80st scouter, ledare på årets julavslutning på scoutlokalen. De delades in i små grupper som skulle gå en runda i Påarp. På 6 olika ställen fanns det kontroller som skulle lösas. Väl tillbaka på scoutlokalen blev det lite mat i form av kokt korv och bröd samt lite marschmallows att grilla. Dagen avslutades med att tomten kom på besök och delade ut lite julklappar. En lyckad dag med många scouter som passade på att få lite frisk luft tillsammans med sina kamrater. Avdelningarna tar nu en liten, välbehövlig, paus tills vecka 3 då vi startar upp en ny spännande termin. Styrelsen kommer nu att sammanställa halvårsredovisningen för att se hur vi ligger till ekonomiskt. Ledare, assistenter och utmanare ses den 14/1 på ett planeringsmöte där vi kommer att planera vårterminen. Många spännande äventyr väntar!

27/11 2016

Alla älskar korv!

korv

Efter en väldigt aktiv helg (4 olika aktiviteter) för Påarps scoutkår kan vi konstatera att alla älskar korv. På julmarknaden vid hembygdsgården såldes det korv på löpande band. 3 gånger åkte de iväg för att fylla på lagret med korvar och bröd. ca 300 korvar såldes. Det var första gången på länge som det var en julmarknad i Påarp och vi hoppas att det blir ett återkommande arrangemang. Under helgen har vi sålt lotter utanför ICA med jultema bland vinsterna. Tack till alla som har sålt lotter och ni som har köpt. Kåren delade också ut julförsäljningssakerna till våra duktiga julförsäljare. Kåren deltog också på skolan Nanny Palmkvists friskhets dag. Nu återstår det bara avdelningarnas avslutningar samt julfesten. Och sedan väntar vi bara på tomten!

16/11 2016

Demokrati som kostar!

b9f9a2de-4854-45cf-b84f-f8423cafc736

Scoutrörelsen har nog den mest utvecklade demokratin inom föreningsvärlden! Den 18-20/11 åker 2 representanter från Påarps Scoutkår till Västerås för att representera Påarps Scoutkår vid Demokratijamboreen. (Riksorganisationens årsmöte) Detta möte sker vart annat år på olika platser i Sverige med ca 400 delegater och lika många observatörer. Det är ett stort arrangemang och det krävs ordentliga lokaler för mötet, många olika övernattningsmöjligheter och en bra logistik med maten. Varje scoutkår får skicka en representant och är kåren över 100 medlemmar får man skicka ytterliggare en representant. Varje kår betalar för sin representant vilket innebär en stor kostnad för en liten scoutkår. Förr skickade varje distrikt sina delegater och distriktet via medlemsavgiften betalade. Ett klart billigare alternativ! På mötet använder man ett påverkanstorg där alla motioner osv diskuteras innan man tar ett beslut. Det är bra att diskutera vissa saker innan man går till beslut dock måste man lyfta frågan i mötessalen för att ex motionen skall diskuteras och beslutas om. Lite krångligt sätt att framföra demokratin och ibland tenderar dessa påverkanstorg dra ut på tiden lite längre än det behövs. Vid årets stämma skall man diskutera åldersgränsen på Explorer Belt, om en World Scout conference i Göteborg, om olika policydokument om alkohol, eventuellt återgående till distriktsrepresentanter, bäverscouting, sjöscouting, lägeravgiften på Jamboreen 2017 på Rinkaby och mycket annat. Vi hoppas att man kommer fram till många kloka beslut och önskar våra representanter lycka till!

7/11 2016

Full fart fram till jul!

ljus

Efter en paus för avdelningsarbetet under höstlovet är det nu full fart fram till julavslutningen den 4 December. Dock har utmanarna jobbat hårt under höstlovet med att samla in pengar till sin Portugalresa. Det har städats i trädgårdar, sorterat choklad och jobbats på MAX Hamburgare. Det krävs mycket arbete av alla resenärerna. Alla skall samla in 1300kr genom olika arbeten. Har du ett lämpligt arbete till dem så hör gärna av dig till mig. Höstmörkret har nu infunnit sig och avdelningarna genomför olika övningar som att mysa i höstmörkret, testa reflexerna, julbaka, julbada, julpyssel mm. Ni har väl inte glömt att beställa julsaker? Försäljningen går oavkortat till era barns verksamhet. Vi vill kunna erbjuda era barn en vettig fritidssysselsättning därför säljer vi dessa varor. Du kan kolla in sortimentet på hemsidan och skicka in din beställning om det inte skulle dyka upp någon scout hos er.

25/10 2016

Frisk luft och kallt om fötterna!

img_0767

I lördags tog jag chansen och åkte till Aggarp för att besöka och hjälpa spårarscouterna på deras läger. Det var ett 20 tal glada och välklädda spårarscouter som mötte mig vid ankomsten. De blev indelade i tre små grupper med en ledare i varje. Vi startade rundan och gick efter röd/vit snitsel. Efter första backen frågade en spårarscout om det var långt kvar? Väl inne i skogen blev de som små upptäckare! Det fanns jakttorn, grottor och gott om svampar att kolla in. Helt plötsligt hade man glömt att man var trött. Tyvärr hade jaktsäsongen redan börjat vilket gjorde att vi fick gå en liten omväg till matkontrollen. Var tog maten vägen? Ja, hästar som ej vill gå in i ett hästsläp försenade middagen men det löste sig ändå. Det blev korvgrillning och bäst av allt varm Oboy! Nu var det många som började frysa om sina fötter! Det var ju bara 4 C ute och har man inte raggsockar i stövlarna eller man bara har med sig gympaskor så blir det kallt. MEN!!! De tappra spårarscouterna bet ihop! De visade att de kan mer än de flesta tror. Väl framme i stugan tog många på sig mysdressen och njöt av värmen. Vad är bättre än att komma in i värmen efter en hel dag i friska luften? Till alla föräldrar rekommenderar jag en dag ute i friska luften och varför då inte med scouterna!

14/10 2016

Behöver ordförande skaffa lyckopiller?

011

Nej! Med dagens ungdomar som vi har i scoutkåren idag behöver man inte piggas upp som ordförande. Igår visade och berättade ett antal utmanare om sina sommar-äventyr. Man blev oerhört stolt som ordförande när man hörde dem berätta om sina äventyr som ibland kunde vara rätt så kämpiga! Gav de upp? Nej! trots regn o rusk, stekande sol, magsjukor, sjösjukor, solbrända, skavsår och borttappade patrulledare så visade en fantastisk go och beslutsamhet att klara av äventyren. Jag tror att alla har fått minnen för livet och redan nu längtar till nästa äventyr. Min förhoppning är att vi i framtiden i scoutkåren skall kunna hjälpa ungdomarna både ekonomiskt och med inspiration till att kunna tänja sina gränser med nya och roliga äventyr.

11/10 2016

Behöver man utbildning?

is

Många föräldrar har funderingar kring att vara scoutledare. Får man betalt? Hur lång är utbildningen? Jobbar ni som scoutledare? Får man dricka en starköl som ledare på ett läger? Är det svårt att vara ledare och måste man ha varit scout som liten? Efter över 30 år som scoutledare tycker jag att det är lätt att bli en scoutledare men att vara scoutledare tar en livstid att lära sig. Man behöver inga förkunskaper att bli en scoutledare, bara man har ett genuint intresse att lära barn och ungdomar att bli självständiga människor. Att sedan bli en engagerad scoutledare kräver utbildningar av olika slag. Att gå till exempel ”Trygga möten” är ett bra sätt att lära sig om att stoppa olika former av övergrepp på barn. Alla ledare i Påarps Scoutkår skall gå den. När man sedan har kommit in lite i ledargänget och har roligt så vill man vidareutveckla sig som ledare och då blir det naturligt att gå ledarutbildningarna. Leda Scouting och leda avdelning är de två första kurserna som ger en bra bas som scoutledare. Efter några år som ledare kanske man behöver nya utmaningar och då finns det Treklöver-Gilwellkursen. All utbildning och all tid man lägger ner på scouting får man ej betalt för. Däremot får man sig en personlig utveckling som är värd mer. Vi i Påarps Scoutkår jobbar ej som scouter utan har ett vanligt jobb sidan om. Att vi har jobb sidan om gör att en bred kunskap inom olika områden finns inom Påarps Scoutkår. Den senaste frågan om alkohol dök upp häromdagen då en förälder frågade en ledare om hur mycket alkohol som vi ansåg var rimligt en fredagskväll på ett läger? Ledaren svarade att vi har nolltolerans i verksamheten i samband med barn och ungdomar. Till sist är det därför jättekul att våra nya ledare har gått våra ledarkurser. Det är aldrig försent att lära sig något nytt!

29/9 2016

Hajk och lägertider

nac-0009

Under september och oktober arrangerar scoutkåren och vårt distrikt många läger och hajker. Visst är det spännande att åka på läger och hajker! Ingen hajk är lik någon annan hajk och inget läger är lik de andra. Det är lite det som gör att man alltid längtar till nya läger och hajker. I scoutkåren tillämpar vi en viss stegring av svårighetsgraderna på ett läger/hajk. Bäverscouterna börjar med en övernattning på scoutlokalen, nära hem om man skulle längta hem. Sedan utökas det med två dagars övernattning i stuga, övernattningar ute och sedan hajker. Allt för att det skall bli lite mer spännande för varje år och att man skall kunna utmana sig själv lite mer för varje läger. En stor utmaning nästa år är att arrangera en resa till Portugal för 24 st. Men jag tror att alla utmaningar stärker en som scout och människa.

20/9 2016

Scoutbudgeten spikad på Årsmötet!

nail-the-staff-meeting-just-right

Påarps Scoutkår höll igår sin kårstämma (årsmöte) och ett 25 tal hade mött upp. Kårstämman tog inte lång tid då det inte fanns några direkta ändringar bland ledarna och funktionärerna. Detta är både på gott och ont! Det hade varit kul om våra duktiga och flitiga ungdomar vågade ta för sig ännu mer! Kanske välja in någon i styrelsen? Det bästa med att det inte är för stora förändringar är att vi är ett bra intrimmat gäng. Kåren tog också beslut om brandpolicyn. Vi är inte tvingad att ha en organisationen men vi vill hellre ligga steget före så vi kan förhindra brand. Vi har satsat på nya brandvägsskyltar, nya sammankopplade brandvarnare, nya brandsläckare. Allt för att göra scoutlokalen en säkrare plats att vara på. Kåren diskuterade också Demokratijamboreen (Riksorganisationens årsmöte) och de 26 olika motionerna som hade inkommit. Kåren kommer att skicka två delegater för att föra vår talan i Västerås. Lycka till. Scoutkåren klubbade också sin budget för 2016-2017. Här kommer vi att satsa på våra arrangemang samt göra vår sista avbetalning på vår lån. Till sist vill jag tacka för förtroendet att leda scoutkåren ett år till. Tillsammans skall vi göra en bra scoutkår ännu bättre! (kanske till den bästa?)

11/9 2016

Att umgås utan mobiltelefoner!

stang_av_mobiltelefon_wb0071

Efter en helg tillsammans med Påarps scoutkårs ledargäng har jag konstaterat att man kan umgås utan en mobiltelefon. Tänk så mycket man kan lära sig av varandra och om varandra utan en mobiltelefon. Helgens aktivitet var en gammal klassiker – Överraskningshajk! Hajken då man startar på scoutlokalen och inte vet vart man skall åka och vad som skall hända. I dagens samhälle då man måste ha koll på allt och vara uppkopplad konstant var detta ett bra sätt att lämna sitt öde åt ledarteamet. Visst i början var det svårt att vara utan en mobilen, många kände i sina fickor, var är den? Men efter att spenderat nästan en hel helg utan den och vid många tillfällen fått nästan kramp av skrattanfallen så kan man konstatera att: MAN KAN LEVA UTAN EN MOBILTELEFON. Årets överraskningshajk gick till Hässleholm och Åhus till mångas förvåning! (oddsen låg annars på en resa till Danmark). Jag är djupt imponerad av att alla ledare som vandrade glatt i den stekande solen och utförde klättringen i trädena vid Åhus camping. (Upzone) Att sedan få uppleva 80 talet med mat, musik och uppklädda ledare i 80 tals-kläder gjorde helgen ännu mer lyckad. Tack för en underbar helg med många skratt.

30/8 2016

Nervös som en bäver?

castor_2

Varje terminsstart är lika spännande! Vilka scouter kommer och vilka har slutat? Vilka ledare är kvar och vilka är nya? Vad skall vi göra denna termin? Var skall vi på läger? Passar min scoutskjorta? Ja, frågorna är många innan terminen har kommit igång. Men allt får ett svar och avdelningarna kan komma igång med sitt scoutarbete. Mest nervösa brukar ju bäverscouterna vara men även de finner sin plats i kåren rätt så snabbt. Kåren står väl rustad med ledare på alla avdelningar (1 ledare per 5 barn) och jag är övertygad att de gör sitt yttersta för att alla skall trivas i scoutkåren. Har du frågor om avdelningsarbetet så var inte rädd att fråga avdelningsledarna! Inga frågor är för dumma! Kåren har deltagit i hembygdsdagen med sedvanlig korvgrillning och en utställning om sommarens olika scoutäventyr. Ett stort bravo till alla ungdomar som visade upp sina olika scoutäventyr för allmänheten. Ett stort tack till ledarna och utmanarna som skötte grillningen. TACK!.

14/8 2016

Snacka om uppslutning!

pat_au_bureau

Då har ledarna och assistenterna samlats efter sommarens olika äventyr för att planera höstterminen 2016. Aldrig för har vi varit så många på en kårplanering, vi var så många så vi fick sitta i skolsalen och planera vårt program. Vi diskuterade de olika avdelningarna och bemanningen. Vi är gott om ledare utan på spåraravdelningen där vi skulle behöva lite fler. Är du sugen så hör av er till mig eller avdelningsledarna. Dagarna bestämdes och det blir samma som ifjor med undantaget att bäverscouterna börjar en kvart senare. Vi kommer ej att ändra våra dagar om ni undrar. Kåren diskuterade också olika arrangemang där kåren har inkomster. Typ julförsäljning, julmarknader osv. Vi beslöt att ej sälja julgranar mer då det sliter för mycket på ledarna och funktionärerna i förhållande av vad det ger i inkomst. Vi kommer att deltaga på hembygdsdagen den 21/8 med utställningar om sommarens aktiviteter och korvgrillning. Vi ses där!

10/7 2016

Ett bokslut! Positivt eller negativt?

SCOUTERNA

Då har kåren gjort sitt bokslut för perioden 2015/2016. Det slutade med ett litet överskott på 6030kr. Dock har riksorganisationen och kommunen betalat ut för mycket pengar till oss så egentligen slutade det hela med ett underskott på ca 4000kr. Välj själv vilket resultat ni föredrar! Jag själv ser hellre på vad vi har åstadkommit under vårt bokslut. Vi har snart betalat av vårt lån för renoveringen av taket (sista avbetalningarna sker 2016/2017) Vi har satsat på våra unga medlemmar i form av bidrag till Blå hajkerna och Explorer Belt. Vi har även stöttat våra ledare med bidrag för lägeravgiften till Elementum. Vi bjöd på en heldag i Malmö på scouternas dag. Vi har renoverat i förrådet samt satsat på en brandskyddsplan på scoutlokalen. Vi har med andra ord satsat offensivt vilket har gett resultat i form av fler medlemmar. En ny budget kommer att göras inom kort och min förhoppning är att vi kan satsa lika offensivt då. Det kommer bland annat en nationell Jamboree på Rinkaby som kommer att kosta en slant. Här hoppas jag att vi kan stötta de yngre scouterna att åka på detta läger. Vi kommer också att ta den största grupp vi någonsin haft till Portugal 2017. 24 st är anmälda och deras arbetsinsatser kommer att starta i september. Till sist vill jag önska alla medlemmar en skön sommar och vi ses (senast) vecka 35.

4/7 2016

Är scouterna hjältar?

stalmannen-platt-brostkorg-barndrakt-17351-150x150

Visst är scouterna hjältar! De är alltid redo att hjälpa till utan att kräva något tillbaka. Kåren fick en ny hjälte för ett tag sedan då en ledare räddade en dam ur en brinnande lägenhet utan att tänka på sin egen säkerhet! Plikten framför allt som en gammal kung sa. Visst är det skönt med människor/scouter som bara inte tänker på sig själv utan på andra medmänniskor också. Artikeln.

19/6 2016

Vart tar vägen vägen?

images

Att vandra 16 mil på 10 dagar i stekande solsken är en utmaning! Den utmaningen tog en Påarps scout. Följ utmaningen på vår Facebook-sida. Utmaningar kan te sig olika beroende på vem man är och hur gammal man är! För våra spårarscouter består utmaningen i år att tälta för första gången på ett sommarläger. För de andra mer vana lägerscouterna kan utmaningen vara att söka upp nya scoutkamrater. Man kan aldrig ha för många scoutkamrater! Eller att man på sommarlägret provar på något som man inte behärskar så bra, matlagning, surrning mm. Målet är att man ska våga ta den utmaningen. Man kanske överraskar sig själv. Vi har fler som har tagit sig en utmaning i år. En som skall gå Blå hajk i fjällen och en som skall segla Biscaya, en som skall åka till Vässarö tillsammans med andra scouter än från Påarps Scoutkår. Visst kan man göra utmaningar i Påarps Scoutkår. Styrelsen har också en liten utmaning kvar denna termin och det är att göra ett bokslut.

5/6 2016

Överraskade utmanar- och äventyrsscouter

IMG

Efter 12 års väntan arrangerade vi äntligen en överraskningshajk för 3:e års äventyrsscouter och utmanare den 3-5/6! Det var med en viss förväntan som de samlade på scoutlokalen. En överraskningshajk är en hajk då man inte vet var man skall åka och vad som kommer att hända. Det gäller att lösa chiffer och sedan ta tåg/båt/buss dit man skall. I år styrde de färden till Helsingör och till KFUM/KFUK´s lägerområde Gurredam. (7-8 km från Helsingör.) Ett riktigt fint lägerområde med 5-6 stugor. Här hade vi fredagsmys ”TACCO”. En övning om att lära känna varandra på kvällen han vi också med! Varmt i stugan gjorde att natten blev lite sömnlös men det är sådant man får genomlida. Efter en frukost i det gröna styrdes färden mot Det Tekniska museet. Här fanns många knappar att trycka på. Lite röda pölser till lunch satt gott innan de gick till Helsingörs Simhall för ett svalkande bad. Kaffe (Coca cola) och ett danskt wienerbröd satt som en smäck efter badet. En långvandring till Helsingörs Ferieby följde med ett stopp för tillverkning av et halssmycke till Borgmästaren. I feriebyn bodde vi i tre små stugor med dusch. Kvällen gick Hawaii-stil med bakpotatis och kött. Små tävlingar och en kvällsavslutning gjorde att även denna dag tog slut. Lite slitna av värmen vaknade vi på söndagen (Danmarks nationaldag) och åt en frukost i det gröna. En stilla fotvandring med en tipsrunda ”ala” Utmanarvariant” avslutade helgens aktiviteter. Vissa gjorde många nya upptäckter denna helg, bland annat den gröna monumentet på Blomstertorget! Som ordförande och en numera sparsam lägerdeltagare måste jag säga att det var otroligt kul att få arrangera en överraskningshajk. Det är ett härligt gäng som jag hoppas håller ihop ett långt tag framöver. Dock borde man ha lite ”vett och etikett” på utmanaravdelningen om hur man använder en mobiltelefon. Nästa gång får de nog lämna in telefonerna och istället tilldelas vars två semaforerings-flaggor istället. Om de inte kan kommunicera med varandra kan de i alla fall jaga bort alla myggorna istället. (fick 5 myggbett!) Tack ungdomar för en mycket rolig helg!

28/5 2016

k2289535

Sommaren är här!

Vårterminen 2016 närmar sig sitt slut. De olika avdelningarna har sina avslutningar kvar och sedan väntar ett sommarlov. Dock har vi äventyrarna ute på en kanothajk och Utmanarna som skall gå en överraskningshajk innan terminen är slut. För en del blir det kanske sol och bad och kanske en semesterresa med familjen medan andra kanske laddar upp inför sommarens sommarläger Elementum. Skall du inte åka på sommarlägret så kan man ju alltid köra upp till Sonnarp för att besöka våra scouter. Vi hoppas att solen och värmen håller i sig tills dess! Kåren har också haft sitt sista kårmöte för vårterminen där vi beslutade att höstterminen startar vecka 35. (Den 29/8 – 1/9).  Vilka dagar respektive avdelning kommer att ha bestäms den 13-14/8 på ledarnas planeringshelg. Vilken dag respektive avdelning får beror på hur vi kan bemanna respektive avdelning med ledare. Vi kan tyvärr inte rätta oss efter andra föreningars träningstider eftersom de ibland byter dagar från sommar till vinter. Vi kommer att deltaga på Hembygdsdagen med korvgrillning och utställning från sommarens olika äventyr. Vi har några som skall gå Blå hajk, åka Biscaya och gå Explorer Belt. Det skall bli spännande och se vad de har upplevt på sina äventyr. Kårstyrelsen arbetar just nu med att slutföra räkningsskapsåret och väntar med spänning på besked från olika fonder. En del projekt som till exempel systematiskt brandskydd kommer styrelsen att arbeta med under sommaren. Jag vill passa på och TACKA alla Ledare, assistenter och funktionärer för en fantastisk vårtermin och jag hoppas att jag får se alla till hösten.

 

10/5 2016

is

Tid för brouppgifter!

Nu har vi avverkat vårlägret i strålande solsken och i kamratlig anda. Från Påarp deltog 52 st på byn och 8 st som funktionärer. Vårlägret är Nordvästra Skånes Scoutdistrikts årliga läger med deltagare från hela distriktet plus gäster några andra distrikt. Ta gärna en titt på Facebook-sidan för att se vad som hände på lägret. Maj månad är annars brouppgifternas månad! Vad är en brouppgift? Det är när sista års bäver, spårare, upptäckare och äventyrare besöker avdelningen som de skall gå på till hösten. Ett bra sett att lära känna de äldre scouterna samt eventuellt deras blivande ledare (vilka ledare som skall vara på vilken avdelning bestäms i augusti). Tag chansen och se vad de gör på den avdelning du skall gå på till hösten! Vi har även hunnit med en informationsträff för de som är intresserad av att åka till Portugal 2017. Missade du det så gå in på hemsidan under fliken läger och Portugal 2017.

1/5 2016

13092058_592083727623854_2401935266841328430_n

Ett brinnande intresse för Valborg!

Nu har vi (sångkören) sjungit in våren vid Valborgsfirandet i Påarp. Detta arrangemang är det största i Påarp med över ca 700-800 personer samlade kring bålet. För 9:e året arrangerar Påarps Scoutkår, Helsingborg Östra, Välluvs hembygdsförening och Kropps församling Valborgsfirandet tillsammans. Vårt mål i gruppen har alltid varit att arrangemanget skall vara lätt att arrangera och inte ta för stora resurser från föreningarna. Därför är vi 2 st från varje förening som planerar och genomför de uppgifter som vi delat upp inom gruppen. Detta fungerar jättebra men kan alltid utvecklas. Många har frågat oss om vi inte kan ha tivoli eller andra saker där också men vi vill inte använda mer resurs av våra föreningar än vad vi gör för tillfället. Dock om det finns människor som vill lägga tid och energi på detta denna kväll är det bara att höra av sig. I år hade vi ansvaret för korvgrillningen vilket utmanarna och ledarna skötte alldeles utmärkt! Snyggt jobbat! Fackeltåget med ca 75 scouter och fotbollsspelare från Helsingborg Östra som startade från scoutlokalen till bålet vid Lokvägen/Flybjärsvägen sköttes också av scoutkåren! Ännu en strong insatts! I år var det också premiär för det nya lotteri-tältet som gruppen hade inhandlat. Detta tält kan användas av föreningarna när man har olika tillställningar. Ett vårtal av prästen Annar Aas och ett avslutande godisregn sponsrat av ICA-handlaren gjorde denna kväll till ett lyckat arrangemang! Missade du det i år finns det möjlighet att se det nästa år! Detta eftersom lotteriet tog slut och det är det som står till grund för nästkommande Valborg.  Välkommen 2017!

25/4 2016

tn_rigolo_4

Gamla och nya scouter möts!

Helgen som precis gått har varit en helg fylld av möten mellan nya och gamla scouter. Först firade vi St Georg den 23/4 i Välluvs kyrka tillsammans med Sankt Georgs Gille. Sankt Georgs Gille är en grupp äldre scoutledare i Nord Västra Skåne som inte jobbar aktivt i scoutkårerna utan en grupp som träffas några gånger om året för att ha det trevligt tillsammans. Visst kan man vara scout även om man har passerat 80 år! I strålande solsken vandrade ett 70 tal scouter från scoutlokalen till Välluvs kyrka. Här delade vi ut årsmärkena och olika förtjänstmärken. Ett stort grattis till Jenny Lindkvist och Anneli Sjöstrand för 25 år i scouternas tjänst. Ett STORT grattis till årets scout ”Max Johansson”. Ett stort bravo till alla deltagare som gjorde St Georgs-firandet till ett fint minne. Efter firandet hade vi vårt månadsmöte där vi planerade valborgsfirandet samt kommande arrangemang som Vårläger och sommarläger. Dagen efter St Georg begav 4 st representanter från kåren till distriktsstämman i Jonstorp. Distriktsstämman är Nord Västra  Skånes scoutkårers årsmöte. Allt från Dösjebro scoutkår i söder till Bjäre scoutkår i norr. Distriktet gör en stor förlust ekonomisk samt att det har varit ganska turbulent i distriktsstyrelsen de senaste åren. Jag har sagt det innan och säger det igen – SLÅ IHOP DISTRIKTEN! När man efter stort besvär och stor möda lyckas få ihop 5 st personer till en styrelse känns det som att dessa kommer att bränna sig eftersom det inte finns ett större intresse från kårerna. Och när nästan en hel valberedning hoppar av efter ett demokratiskt beslut så ställer man sig frågan: Är det värt att lägga ner så mycket energi för att det skall hanka sig fram!? NEJ! Optimera resurserna genom att slå samman Södra Skånes Scoutdistrikt med Nord Västra Skånes Scoutdistrikt. Det finns många fördelar samt att vi idag redan samarbetar redan då det gäller utbildning, kansli, viss del av ekonomin! Det som finns kvar i distriktets egen regi är Vårläger och Sonnarp och detta kan även genomföra vid en sammanslagning. Dags att vandra vidare i scouternas värld. Närmast på tur är det Ren Stad samt Valborgsfirandet! Välkommen!

17/4 2016

IMG_0636

En buss fullastad med scouter!

Kl 07.00 den 16/4 var 47 st scouter i från Påarp redo att bege sig till Malmö! Efter en lite försenad start anlände vi till stadsparken i Malmö fylld av förväntningar. Startskottet gick kl 09.00 för tävlingarna som skedde runt dammen. Vi hade totalt 6 patruller som tävlade i de olika klasserna. På de olika kontrollerna gällde det att kasta livlina, knyta knopar, sjukvård, chiffer, scouthistoria, Woodcraft, vattenkunskap och eldning. Alla våra scouter kämpade efter bästa förmåga! Och framförallt med ett glatt humör! Som ansvarig för scoutkåren blir man oerhört stolt och glad att se att våra scouter kan ta ett misslyckande med ett leende och inte bli sur. Jag tror att alla scouter som var med lärde sig att tillsammans har vi roligt! Placeringarna i tävlingen är av mindre betydelse när man har kul med sina kompisar. Ett stort tack till alla ledare och utmanare som ställde upp som kontrollanter och medföljare till alla våra patruller. Ett stort tack till vår busschaufför, Stefan, som tog oss lugnt och säkert fram och tillbaka till Malmö! Samma helg har Påarps Scoutkår också skickat 6 st nya ledare till Sonnarp för att utbilda sig. Vi väntar med spänning att få höra om deras bravader.

 

11/4 2016

eld

Scouter med brinnande intresse!

Då har de flesta avdelningar varit på avdelningsläger och visst har det varit spännande att följa dem på Facebook-sidan! Allt från popcornsmaskin till eldar i olika former. Visst är det kul att elda (med förstånd) Jag tror att det finns en liten, liten pyroman i alla scouter! Elden ger oss både värme och i vissa fall också varm mat. Vad vore ett läger utan en lägereld? Inte mycket! Man samlas runt den och myser och drar alla sina gamla scoutminnen som man har varit med om. Visst! alla har hört de gamla scouthistorierna men som goda scoutkamrater de är så lyssnar de medan de mumsar på något gott. Det är lite av vad scouting handlar om! Att vara en god kamrat! Nu närmar sig scouternas dag i Malmö och det skall bli riktigt kul att få ta med 52 st Påarps Scouter på denna utflykt! Glöm ej bilkudde, mat för hela dagen, scoutskjortan eller scouttröjan på och den fina vädret! Till våra nya ledare som skall på ledarkurs önskar vi lycka till!

 

 26/3 2016

cleaning_man

Nu har vi gjort rent hus!

På långfredagen samlades ett 20 tal ledare och utmanare för att städa, fixa och umgås på scoutlokalen. Det är en 30 årig tradition att samlas på långfredagen och göra rent på scoutlokalen. Det är alltid trevligt att ha ett arrangemang där alla ledare, utmanare och funktionärer kan träffas oberoende av vilken avdelning eller kårsyssla de har. Det skapar en bra kårkänsla, vilket vi är rätt så bra på i Påarps Scoutkår. Att träffas alla och utbyta erfarenheter och idéer är ett bra sätt att utveckla scoutkåren. Vi har ju även månadsmötena (kårmötena) som är öppen för alla och det är bra för att då skapas inte en de/dom känsla utan alla beslut sker i demokratiska former. På scoutlokalen har förrådets el fått sig en genomgång. Förrådet har fått en uppfräschning, samtliga rum har blivit städade, fönster har putsats, trädgården har krattats och plockats på skräp. Så visst hände det en hel del denna dag även om vi hann med en god frukost samt en påskmåltid tillsammans. Tack Kicki och Connie för måltiderna. April månad närmar sig och det blir avdelningsläger, Trapperyxan, Scouternas dag i Malmö med 51 st från Påarp, Ledarkurser, St Georg, Distriktsstämma, Ren stad, Valborgsfirande samt avdelningsmöten. Snacka om en fullmatad månad!

 

16/3 2016

svangrem21

Nu får vi dra åt svångremmen!

Vår offensiva strategi att satsa mycket på scouterna och vår scoutlokal kommer att stannas/stoppas upp fram till nästa budgetperiod då vi inte riktigt nått fjorårets försäljningssiffror. Fjorårets vinstsiffror för lotterier och försäljningar var 34000kr. Nuvarande budgetår pekar siffrorna på 17000kr vilket är en halvering. Detta gör att vi nu måste dra åt svångremmen! Vi har därför bestämt att i år ha ytterligare en försäljning! Nu när grillsäsongen kommer igång så erbjuder vi grillkorvar med många olika smaker. Skillnaden från andra försäljningarna är att denna får scouterna 20kr i form av lägercheckar för varje såld korvlåda. Vi närmar oss påsk och ett litet påsklov för scouterna. Utmanare och ledare samlas på långfredagen kl 09.00 för att städa och fixa på scoutlokalen. En tradition sedan 1986. Efter påsken drar vi in i scoutmånaden april med massor av spännande äventyr.

6/3 2016

Thinking day 2016

En scout är alltid redo!

Visst är våra scouter redo för nya äventyr! När anmälningstiden nu har gått ut för scouternas dag i Malmö den 16/4 kan man konstatera att scouterna i Påarps är redo för de flesta äventyr. Vi kommer bli ca 50 st som tillsammans kommer åka buss till Malmö för att tävla mot andra scouter i Skåne. Det blir en upplevelse! Vi går nu in i mars månad och påsken närmar sig och de sista förberedelser inför de olika avdelningslägren har gjorts av alla scouter. Nu är de redo! För de äldre scouterna är det först avdelningsläger sedan Vårläger för att under sommaren avslutas med sommarlägret! Det är inte bara läger som står inför dörren utan många roliga aktiviteter återstår. Planeringen inför Valborgsfirandet har börjat! Valborgsfirandet är ett arrangemang som vi arrangerar tillsammans med Helsingborg Östra, Hembygdsföreningen och Kropps församling. Gruppen har beslutat att bland annat införskaffa funtionärsvästar för att alla skall veta vem det är som arrangerar det! Gruppen kommer också ett tält som skall användas till lotteriet. Tältet skall sedan kunna användas av alla föreningarna resten av året! Ett reklamblad om föreningarnas aktiviteter kommer också att tryckas upp och delas ut under Valborgsfirandet.

22/2 2016

is (1)

Thinkingday – Tänkardagen

Då har vi firat Thinkingday i Påarps Scoutkår. Thinkingday är dagen då vi tänker på våra scoutkamrater och de är många! 63000st i Sverige och 38 miljoner i världen! Så vi är inte ensamma i Påarp med att tycka scouting är kul. Årets Thinkingday firades ute med lekar och lite tävlingar och ännu en gång bevisade vi att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Just nu är det sportlov och vi laddar upp inför alla äventyr som raddar upp sig i Mars/April/Maj månad! Vad sägs om bland annat avdelningsläger, scouternas dag, St Georg, Valborgsfirande, Vårläger, kurser, distriktsstämma, distriktshajker och där emellan avdelningsmöten! Just nu är det anmälningstider till många arrangemang! Så det gäller att hålla reda på när respektive lapp skall in! Har ni glömt att anmäla er så hör av er så fort som möjligt till avdelningsledaren eller till mig! Kanske! vi kan ordna det ändå! Glöm ej att anmäla er till scouternas dag i Malmö den 16/4 senast den 3/3! Kåren bjuder på bussresan!

18/2 2016

is

Överenskommelse med Helsingborgs Stad

I går deltog jag i det första dialogmötet med Helsingborgs Stad. Helsingborgs stad har fått i uppdrag av fd regeringen att starta upp en dialog med Helsingborgs föreningar. Detta innebär att relationerna skall utvecklas och rollerna mellan kommunen och föreningslivet samt befästa och fördjupa den demokratiska funktionen som föreningslivet har. Några punkter som var viktiga för kommunen var, dialog, kvalitet, självständighet och deltagande, långsiktighet, öppenhet och insyn, mångfald (i antalet olika föreningar). Under kvällen hade föreningarna olika diskussionsbord där frågor som ”Vad vill vi tillsammans utveckla och stärka för att skapa ett bättre Helsingborg?”, ”Vilka behov har föreningarna för att fungera väl och utveckla i Helsingborg?”, ”Vad i samverkan mellan föreningarna och staden fungerar bra idag?” Stora frågor med många olika svar beroende av vilken förening man kom ifrån. Alla svaren skall sammanställas efter de olika träffarna och sedan skall en arbetsgrupp tillsättas. När den arbetsgruppen har tagit fram ett förslag på en överenskommelse så skall detta skickas ut till föreningarna och till kommunstyrelsen för yttrande. Efter det så skall förhoppningsvis en överenskommelse mellan Helsingborgs Stad och föreningarna göras. När man startade arbetet med att kontakta föreningarna i Helsingborg hade man först i sitt register 230 st men efter första inventeringen steg siffran till 620st. Dock tror man att man troligen kommer att hamna på ca 800 st föreningar. Vi får bara hoppas att denna överenskommelse blir mer än bara några vackra ord på ett papper också!

graph

8/2 2016

Siffrorna pekar uppåt och nedåt!

Medlemsantalet i Påarps Scoutkår har ökat det senaste året till 134 st betalande medlemmar. Så höga siffror har vi inte haft sedan det glada 70 talet! Kul att se att barn, ungdomar och vuxna engagerar sig i scoutrörelsen igen. Jag tror att människor behöver vara med i föreningar. Det skapar en bättre förståelse för andra människor samt att man lär sig att ta ansvar för sig själv och andra. Det behövs fler föreningar i Påarp så vi slipper en massa rastlösa människor i byn som driver omkring och har ett destruktivt beteende. Att medlemsantalet stiger är positivt för det visar att vi är på rätt väg med scoutkåren. Dock kan vi alltid bli bättre även att man skall betänka att det är ideella människor (utan betalning) som lägger ner sin tid på scouting. Det som just nu är den tunga biten är ekonomin! Kåren vill (och gör till en viss del) satsa på ungdomarna men saknar medlen. Vi vill att ungdomarna åker på läger, hajker, kurser osv utan att bli ruinerade. Förutom medlemsavgiften, vissa fonder,  kommunala och statliga bidrag får kåren in sina pengar genom att sälja bingolotter, lotter, Jul- och Påskförsäljning, pappersförsäljning osv. Vårt mål är inte att samla in pengar för att lägga dem på hög utan pengarna investerar vi i våra ungdomar i form av bidrag till läger och arrangemang. Här kan du som förälder hjälpa till! Man kan hjälpa ungdomarna i deras försäljningar av olika saker. Tyvärr har vi en nedåtvikande kurva då det gäller den frivilliga insatsen då det gäller försäljningar. Vårt mål är att slippa tvångsutdela bingolotter till alla medlemmar. Vi skulle behöva hjälp av ett par föräldrar som hjälper ungdomarna att samla in pengar till läger och arrangemang. Hör av dig om du/ni är intresserade!

 

27/1 2016

 

Scouternas-utbildningssystem-utan-ruta-30x30cm-150-dpi-PNG-wide-1024x508

Dags för att utbilda!

I takt med att scoutkåren har växt har kåren fått ett antal nya ledare. Och vilken injektion till vårt scoutarbete det har blivit! För att vidareutveckla deras entusiasm och iver på scoutkunskaper kommer vi att skicka ett stort gäng på 8-9 st på kurs – Att leda scouting. Att ha välutbildade ledare ett viktigt steg i kårens arbete. Vi hoppas att de kommer få många nya kontakter samt fler nya idéer till avdelningsarbetet. Kåren har också haft sitt första kårmöte där vi beslutade att stötta en del ungdommar som skall gå blå hajk och Explorer Belt i sommar. I samband med det beslöt vi även att försöka göra en extra drive med att sälja toalett/hushållspapper för att kunna stötta våra scouter scoutkåren som vill åka på lite arrangemang. Mer om denna försäljning kommer inom kort. Ni får hålla er så länge! (ursäkta skämtet) Kåren har även beslutat att deltaga på vårlägret och sommarlägret. Mer information kommer under februari. Kåren kommer också deltaga på scouternas dag den 16/4 i Malmö. Vi kommer att hyra en buss för gemensam färd dit. Denna resa kommer scoutkåren att bjuda på. En Thinkingday-grupp är utsedd att planera aktiviteten den 22/2. En diskussion fördes också om Valborgsfirandet där scoutkåren kommer att stå för korvgrillningen i år. Efter många år av att arrangera Valborg har Mikael Snecker valt att lämna sin plats till förfogande. Ett Stort Tack Micke! Till ny ersättare valdes Connie Jönsson. Vi önskar henne lycka till.          St Georgs-firande den 23/4 sker i Välluvs kyrka i år kl 14,00. Vi samlas som vanligt kl 13.30 för gemensam vandring dit.

11/1 2016

pat_au_bureau

Nu är vi igång

Nu är vi igång med en ny scouttermin i Påarps scoutkår. Nu har ledarna slagit sina kloka huvuden ihopa och gjort program för vårterminen 2016. Nu skall avdelningsledarna finplanera avdelningarnas program inför terminstarten. Det kommer att finnas många överraskningar på programmen kan jag lova er. Kåren har även beslutat att åka på sommarläger på Sonnarp. Lägret kallas för Elementum och lägret kommer vara öppet för spårare, upptäckare, äventyrare och utmanare! Mer information kommer ut till alla men du kan låsa redan nu om det på hemsidan under fliken sommarläger. Kåren kommer också genomföra de traditionsenliga arrangemangen som thinkingday, St Georg, valborgsfirandet samt vårläger. Vill du veta mer om vårterminen så gå in och titta i kalendern här på hemsidan. Jag vill passa på att påminna de som ej betalat sin medlemsavgift måste göra detta innan vårterminen börjar annars får man tyvärr vända i dörren!